Wednesday, July 21, 2010

Supplements?

Salam..

Alhamdulillah.. Baru selesai makan malam. Tak ada lauk yang menarik, lauk simple aja bila makan seorang ini. Si kecil Rania dah tidur. Penat bermain, makin hari makin lasak dia. Pantang kena tinggal, mesti jatuh. Tadi alang-alang di dapur menghantar dan membasuh pinggan kotor terus telan supplement asas harian. Kalau tak makan terus nanti lupa.

Sejak kecil lagi saya dah diberi makan vitamins dan banyak lagi supplements. Lagi-lagi bila badan kurang sihat. Ada satu tempoh yang saya tak sentuh supplement langsung, tak dibenarkan sebenarnya. Masa tu saya pergi jumpa doktor diet. Dalam tempoh diet tu saya memang tak sentuh makanan berlemak dan bergoreng. Dibekalkan juga ubat untuk bersihkan usus. Bila ke tandas.. hmmm tak perlu cerita la apa yang keluar. Usus kita ni kotor. Macam-macam yang masuk tetapi bukan semua yang keluar. Bila usus kotor, khasiat makanan kita tak dapat diserap dengan baik. Sebab tu kita masih perlu ambil supplement. Bukan senang nak maintain makan makanan sihat (yang tak bergoreng, berlemak dll) dan makanan sihat biasanya mahal!! Lebih mahal dari makanan yang kurang sihat. Kalau tak percaya cubalah.

Kalau ikut, pelbagai supplement yang kita perlukan. Bergantung kepada keperluan badan kita. Untuk orang sihat lain, yang berpenyakit lain, yang mengandung lain, yang menyusu lain. Tapi memang ada yang asas yang perlu kita ambil. Tak wujud sebiji vitamin atau segelas air berkhasiat yang boleh cover semua keperluan badan kita. Jadi jangan mudah tertipu dengan iklan-iklan yang banyak dimajalah atau mana-mana.

Teringat semasa mengandungkan Rania hari tu, sebelum mengandung saya cukup suka susu. Tak perlu pil kalsium untuk cover keperluan kalsium badan. Tapi biasalah, bila mengandung macam-macam boleh jadi. Saya langsung tak boleh minum susu. Masuk susu je, keluar susu kental semula. Susah hati juga. Masa mengandunglah perlu banyak kalsium dalam badan, untuk kegunaan diri sendiri dan bayi dalam perut. Perempuan mengandung selalu kejang malam-malam sebab kurang kalsium la. Sepanjang mengandung memang saya dok telan kalsium shaklee. Rasa nak kejang je terus cari kalsium. Ada sekali semasa pemeriksaan kandungan, staff nurse yang memeriksa kandungan bercerita dia pun asyik telan pil kalsium sebab tak boleh langsung telan susu. Alhamdulillah bila Rania keluar, walaupun hanya 3.1kg, tulang-tulang Rania kuat, tak risau memegang si kecil tu.

Saya rasa ramai yang pernah rasa mata terkedip-kedip dengan sendiri, orang dulu-dulu kata petanda nak menangis tapi sebenarnya kekurangan kalsium. Mula-mula saya tak percaya masa pertama kali suami saya beritahu jadi bila mata terkedip-kedip saya minum susu, tak lama lepas tu terus berhenti. Betul rupanya hehehehe..

Agaknya kalau ada yang membaca blog saya ni akan terfikir banyak wang yang perlu dikeluarkan untuk beli semua supplements ni. Kalau ikutkan Shaklee pun dia ada cadangkan gabungan supplements untuk keperluan diri. Saya dulu pun terfikir begitu tapi saya teringat pernah dengar cerita di Johor Bahru ada orang menjual secara loose. Hmm.. bagus juga idea tu kan?? So saya nak offer sesiapa yang ingin mencuba supplements Shaklee boleh contact saya di ly9176@gmail.com. Mungkin saya boleh cadangkan gabungan yang sesuai untuk anda dan saya akan jual dalam bentuk loose bagi keperluan sebulan.

No comments:

Post a Comment